Історія – скарбниця наших діянь, свідок минулого, приклад і повчання для сьогодення, застереження для майбутнього. М. Сервантес

суботу, 13 лютого 2016 р.

У рамках проведення методичного місячника 9 лютого у 6 класі проведений урок всесвітньої історії з використанням ІКТ на тему "Греко-перські війни".

Конспект уроку "Греко-перські війни"
Презентація до уроку



Тема. Греко-перські війни
Мета:
     навчальна:   розглянути  причини, характер та наслідки греко – перських війн, сформувати в учнів уявлення про перебіг  важливих  битв у ході греко –перських війн;
     розвиваюча: розвивати в учнів вміння працювати з текстовими та візуальними джерелами, аналізувати їх; розвивати навички роботи   з картою та атласом. Формувати вміння простежувати причинно – наслідкові зв'язки,  та  вміння робити висновки та узагальнення;
     виховна: сприяти  вихованню в учнів інтересу до предмету;  почуття     патріотизму вірності та мужності
Тип уроку:    урок  засвоєння  нових  знань.
Обладнання: карта, атлас, підручник, мультимедійна презентація, проектор.
Форма проведення: урок із застосуванням ІКТ
.
Основні поняття та терміни: стратег, марафонська дистанція, Перший Афінський морський союз,  фаланга,  трієра,  марафонський біг.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
• розповідати про хронологічні межі та дати греко – перських воєн;
• знаходити на карті території Перської держави і Греції та показувати   перебіг греко – перських воєн та місця основних битв.
• виокремлювати в тексті головне і другорядне;
• висловлювати власне ставлення до історичних подій і
явищ.

Aut vincere, aut mori – Перемогти  або  вмерти.
Давньогрецька мудрість
Хід уроку
І. Організація роботи учнів.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель: сьогодні на уроці ми продовжимо вивчення історії стародавньої Греції. Познайомимося з новим розділом "Антична грецька цивілізація класичної доби". В історичній науці цей період історії стародавньої Греції ще називають "класичним періодом", який охоплює недовгий час близько 200 років. Cьогодні ми з вами починаємо вивчення  подій і суворих випробувань які прийшли на долю стародавніх греків.  Aut vincere, aut mori – Перемогти або вмерти! Таким лаконічним грецьким висловом ми починаємо вивчати  Грецію  класичної доби,  сповнену постійних випробовувань на витривалість, сміливість грецького соціуму. Тема нашого уроку -  « Греко – перські війни». (слайд № 1)

Для початку пропоную розминку.

«Історична розминка» (слайд № 2).  Проводиться за допомогою метод «Мікрофон»
1.     Як називається місто-держава в Стародавній Греції?
2.     Що означає вираз «лаконічна мова»?
3.     Назвіть головне місто Аттики.
4.     Агора — це ...
5.     Хто такий гопліт?
6.     Назвіть головне місто Лаконіки.
7.     Влада декількох — …
8.     Аристократія — …
9.     Демократія - це...
10.                       Стратег означає …
11.                       Хто скасував боргове рабство?
12.                       Раби в Спарті — …
13.                       Остракізм — це …
ІІІ.  Мотивація пізнавальної діяльності.
У ч и т е л ь. Отже, Афіни та Спарта. Спарта та Афіни. Олігархія і демократія. Місто художників, поетів, філософів та чіткої військової структури.
Подумайте, що могло примусити ці дві абсолютно різні держави об’єднатися. Цілком ймовірно — війна.
Проблемне питання:  Грецька перемога -  це результат  військової  муштри  чи любов до Батьківщини?     (слайд № 3). 
ІY. Сприйняття та осмислення нового матеріалу
Учитель
     Ви вже знаєте про те, як утворилася Перська держава, про те, як за царювання Дарія І загострилися її відносини з Елладою (римляни називали її Грецією). Для закріплення економічного панування персів на берегах Середземномор'я необхідно було підкорити еллінів, які жили на Балканському півострові. Загарбницькі плани володарів Перської держави підштовхнули їх до завоювання Еллади.
Основні     причини  греко-перських війн: (слайд № 4). 
o   захоплення персами земель Малої Азії
o   порушені торговельні зв’язки  Греції;
o   бажання персів захопити усю Грецію;
Привід до війни: допомога Афін повсталими містами в області Іонія в Малої Азії проти персів (Мілет 500-496 р. до н.е. повстання)
У 490 до н. е. Дарій I рушив на Афіни. Почалися війни, які триватимуть близько 50 років.
Робота з ілюстраціями «Грецькі гопліти», «Перські воїни» (слайд № 5). 
1. Пригадайте, які види військ існували у грецькій та перській арміях.
2. Спробуйте припустити, якою була тактика ведення бою грецьких і перських військ.
Учні висловлюють свої припущення.
Робота з картою.
 ( атлас  ст. 8 «Греко-перські війни»)  (слайд № 6). 
 1. Яким було співвідношення сил    Греції та Персії перед початком війни
1. Яка з держав, на вашу думку, була  сильнішою?
Робота в групах ( учні готують репортаж про події )
   Група  1. Марафонська битва.
   Група  2. Похід Ксеркса
   Група 3. Саламінська битва.
   Група 4. Битва при Фермопілах
Презентація роботи груп 
Група  1. Марафонська битва. (слайд № 7). 
·     Репортаж ( учні презентують роботу групи)
·     Термінологічна робота
Марафонський біг або марафон   спортивні змагання з бігу на дистанцію, що становить 42 км 195 м.
Стратег - посада  головнокомандувача військом, що також завідував зовнішніми справами держави і частково фінансами, включаючи судову владу по всіх вказаних галузях управління. (слайд № 8). 
   Група  2. Похід Ксеркса (слайд № 9). 
·          Репортаж ( учні презентують роботу групи)
·           
Група 3. Саламінська битва (слайд № 10). 
Репортаж ( учні презентують роботу групи)
·          Робота з документом
СAЛAМIНСЬКA БИТВA З тpaгедiї Есхiлa «Пеpси» (слайд № 11). 
Весь флот спiшив, i чути кpик було:
«Впеpед, сини Еллaди! Бaтькiвщину,
Жiнок, дiтей своїх pятуйте, хpaми
Богiв дiдiвських i гpобницi пpедкiв.
Зa все ми будем битися тепеp!».
Зaпеклий бiй кипiв. Спочaтку твеpдо
Стояло вiйсько пеpськеє хоpобpе.
Коли ж в пpотоцi збились коpaблi,
То один одному не помaгaли,
A поpaжaли мiдними носaми
Своїх. Зaгинули тодi всi суднa.
A еллiни їх влучно поцiляли
Повсюди. I тонули коpaблi.
I пiд улaмкaми pозбитих суден,
Пiд кpов'ю меpтвих зниклa глaдь моpськa.
Геть тpупaми убитих вкpились скелi
I беpеги. I вapвapськеє вiйсько,
Тiкaючи, спiшило вiдпливти.
·          Бесіда.
  1.Які емоції виникать від прочитаного?
 2.Як відбувалася  Саламінська  битва?
·          Учитель
 Отже, гpеки були готовi до дpугого втоpгнення пеpсiв. Нa той чaс стpaтегом (головнокомaндувaчем) був обpaний Фемiстокл. (слайд № 12). 
Ще paнiше вiн звеpнувся до дельфiйського оpaкулa iз зaпитaнням, як вpятувaтися вiд пеpсiв. Вiдповiдь оpaкулa булa тaкa: Зевс-бaтько дapує Aфiнaм стiни лише деpев'янi. В них сaм ти pятунок знaйдеш, i дiтей поpятуєш своїх!
Фемiстокл виpiшив, що йдеться пpо коpaблi, i збудувaв вiйськовий флот — бiля двохсот коpaблiв — тpiєp. (слайд № 13). 
Тpiєpи плaвaли пiд вiтpилaми i нa веслaх, якi були pозмiщенi в тpи pяди (звiдси походить нaзвa). Вони мaли гостpий нiс, обковaний мiддю, щоб пpобивaти (тapaнити) воpожi коpaблi. Екiпaж тpiєpи склaдaвся зi стa вiсiмдесяти гpебцiв i двaдцяти п'яти воїнiв. Гpецький флот стояв у моpськiй пpотоцi мiж Aттикою тa остpовом Сaлaмiн. Сили були неpiвнi. У гpекiв було 370 тpiєp, a в пеpсiв — 700 коpaблiв. Фемiстокл пpопонувaв дaти бiй у вузькiй Сaлaмiнськiй пpотоцi. У нiй було бaгaто пiдводного кaмiння й мiлин. Гpецькi моpяки добpе знaли цю пpотоку, a пеpси — погaно, пpоте Фемiстокл a не слухaли. Спapтaнцi зaкликaли aфiнян кидaти все i тiкaти до них у Спapту. Вони пpопонувaли пеpевести в Спapту i гpецький флот. Тa Фемiстокл не мiг кинути нaпpизволяще беззaхисних дiтей, жiнок, стapих. Хитpощaми вiн змусив пеpського цapя пpийняти бiй у незpучнiй для того Сaлaмiнськiй пpотоцi. Великi й неповоpоткi пеpськi коpaблi pозбивaлися об пiдводне кaмiння, сiдaли нa мiлину. Гpецькi тpiєpи пpобивaли боpти воpожих коpaблiв своїми гостpими носaми, тpощили веслa.
·        Термінологічна робота
Фаланга  — тісно зімкнутий лінійний стрій грецької піхоти (гоплітів) для бою. (слайд № 14). 
Трієра  -   бойовий корабель античності, на якому веслярі розташовувалися в три яруси з обох бортів корабля.

   Група 4. Битва при Фермопілах (слайд № 15). 
·     Репортаж ( учні презентують роботу групи)
У 480 р. до н. е. сталася Фермопільська битва. Оборону греків очолив спартанський цар Леонід. (слайд № 16). 

·        Робота з документом. (слайд № 17). 
 …З персами – цар Ксеркс, а з греками – цар Леонід.
Через Північну Грецію персами відбувся похід.
Билися на Фермопільському проході,
Двоє славних і великих воєвод.
Та з’явився зрадник у синів Еллади.
Перейшов до персів – Батьківщину зрадив.
Перси вдарили кинджалом греків у спину
Й так греки  почали  програвати цю війну.
Греки почали втікати – себе рятувати,
Залишили трьохсот спартанців – Елладу захищати.
Так брати на своїй землі тілом полягли,
Але за свободу Греції серце віддали. (слайд № 18). 
·        Бесіда.
1.     Як ви вважаєте, чому греки обрали саме це місце для майбутньої битви?
2.     Як  відбувалася  битва при  Фермопілах?
Робота з підручником. ( опрацюйте  стор. 159 підручника.)
1.     Коли та де було розгромлено остаточно перську армію? (слайд № 19). 
Створення Афінського морського союзу (слайд № 20). 
 Запитання
1. Коли  був  утворений Афінський морський союз?
2. З якою метою   був створений Афінський морський союз?
 Учитель
В результаті перемоги греків у греко-перських війнах (500-449 до н. е.) відбувається бурхливий розвиток Афін, створюється Афінський союз (на чолі з Афінами).   (слайд № 21).   

Наслідки війни: (слайд № 22). 
·        Велика кількість полонених рабів;
·        Зростання авторитету Афін;
·        Створення афінського морського союзу;
·        Заборона виходу у Егейське море перським військовим  кораблям;
·        Персія визнала незалежність грецьких міст Малої  Азії;
·        Греція отримала контроль над Чорним та Егейським морями;
·        Греки відстояли свою незалежність 

 V. Закріплення  вивченого матеріалу  
  Історичний диктант (слайд № 23). 
І.    Фермопільська битва відбулася …(480  р.до н.е.)  
2.
    Тісно зімкнутий лінійний стрій грецької піхоти (гоплітів) для бою – це..          ( Фаланга  )
3.    Марафонський біг- це біг на  дистанцію…. ( 42 км 195 м)
4.    Похід Ксеркса  відбувся (480  р.до н.е.)   
5.
    Перший Афінський морський союз було утворено…(477р.до н.е.)  
6.
   Бойовий  корабель  античності,  на якому веслярі  розташовувалися в три   яруси з обох бортів корабля…( трієра)
7.   Битва біля  Платеї відбулася  в… (479 р.до н.е.)  
8.    Марафонська битва відбулася в …(480  р.до н.е.)  
9.    Греко- перські війни закінчилися перемогою..( греків)
10.  Посада  головнокомандувача військом, що також завідував зовнішніми справами держави і частково фінансами, включаючи судову владу по всіх вказаних галузях управління …(стратег)
11. Закінчення греко – перських воєн в…(449р. до н. е)
12  Хто керував грецькою армією під час Саламінської битви? (Фемістокл)
 Метод «ПРЕС»    «Грецька перемога -  це результат  військової  муштри  чи любов до Батьківщини?» (слайд № 24).     
VІ.  Підсумок уроку  
 Учитель. «Amemus patriam, pareamus legibus - Любiмо Батькiвщину, пiдкоряймося її  законам» - так говорили греки. Саме греки змогли за тривалий час боротьби вибороти власну волю та свободу, ціною величезних втрат, проявивши  себе, як справжні  патріоти та громадяни держави.
VІІ.    Домашнє завдання (слайд № 25). 
Опрацювати параграф 32  підручника;
     1. Скласти   хронологічну таблицю «Греко- перські війни» 

Дата
Місце битви
Командувач грецької армії
Наслідки

 2.Робота з контурною картою  ( позначити  основні  битви  на контурній карті).

























Немає коментарів:

Дописати коментар